Etupihan pieni cottage garden

Olen yrittänyt luoda etupihan kukkapenkkiin hieman cottage garden tyyliä, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Meillä etupihan kukkapenkistä löytyy samansävyisiä kukkia eli vaaleanpunaisia, liiloja, valkoisia kukkia sikin sokin rönsyilevästi istutettuna.

Lajikkeiksi olen valinnut ritarinkannukset, malvan, akileijan, pionin, ruusuja, kurjenpolvia sekä sipulikukkia. Ensi vuonna haluaisin lisätä joukkoon vaaleanpunaista unikkoa. Syksyllä penkissä kukkivat syysleimut ja punakosmoskukat.

Nyt nämä ihanat kukkivat kauniissa sekasorrossa. Ongelmana on, että niitä on todella vaikea kuvata. Olen kuvannut niitä eri kulmista, eri vuorokauden aikoina, enkä millään onnistu. Kamera tarkentaa aina yhteen kukkaan, ja muut jäävät suhmuraiseksi. Ilmeisesti minun on mentävä kukkienkuvauskurssille.


Loviisan ruusu.
Oikeaa lajiketta en tiedä, juuren olen saanut anopilta Loviisasta.


Kukko, joka muutti meille Westersin puutarhalta.


Sormustinkukka.
Kaksivuotisina nämä kylväytyvät itsestään puutarhassa.
Sormustinkukka kukkii, jos ensimmäisen vuoden ruusuke onnistuu säilymään hengissä.
Onneksi yleensä jokunen säilyy.

Jotain viime kesänä istuttamaani sipulikukkaa.


Ruusu Queen Elisabeth.
Joka vuosi oletan jaloruusun kuolleen,
mutta sinnikkäästi hän jaksaa kukkia vuodesta toiseen.


Ryhmäkuva etupihan sekasorrosta.

Kommentit