Talviunilta herääminen


Heipä hei pitkästä aikaa! 
Tämä karhurouva kömpii pikkuhiljaa talviuniltaan. 

Kuluneesta talvesta totean, että olisi kannattanut kuunnella
itseään ja tilata se matka aurinkoon. 
Olisi ollut kaikille helpompaa. 
Mutta tuleehan noita talvia vielä, huoh.. 
 
Kuluneena talvena olen opetellut hyödyllisiä taitoja. 

1. Nukkumista
Olen nukkunut, nukkunut ja taas kerran nukkunut. 
Alku oli hankalaa, sillä kävin niin ylikierroksilla, 
että kärsin pahasti unettomuudesta. 
Mutta kun sain unen päästä kiinni, 
niin en ole muuta tehnytkään. 

Nyt arvostan unta, joten pidän tarkasti ja huolella
unirytmistäni kiinni. 

2. Joogannut
Olen palannut tutun ja erittäin hyvän 
joogaopettajan luokse, 
joka tekee oloni hyväksi niin sisäisesti kuin ulkoisesti. 
Tästä en enää luovu. 

3. Opetellut syömään
Olen opetellut kuuntelemaan kehoani uudella tavalla
ja pyrkinyt muodostamaan ruokavalion sen mukaisesti. 
Vielä ei ruokavalioni ole kohdillaan, 
olen edelleen pahassa sokerikoukussa, 
mutta kaikkea ei voi saada kerralla. 
Tärkeintä, että suunta on oikea
ja vatsa ja keho voi paljon paremmin. 

4. Lukenut
Mitä muutakaan nautinnollista voi talvella tehdä kuin lukea. 
Seuraavaksi lukulistalla kuvassa oleva 
Hyvän olon hormonidieetti. 
Katsotaan mitä se tuo tullessaan. 

5. Luopunut 
Luopuminen on yllättävän vaikeaa. 
Olen luopunut ylimääräisistä velvollisuuksista, 
luottamustoimista ja harrastuksista. 
Olen karsinut kaikkea ylimääräistä elämästä
ja yrittänyt pelkistää sen syvimmän ja oleellisen esiin. 
Nämä ratkaisut olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten, 
mutta kuten sanottua: se ei ole helppoa. 

Olen myös luopunut facebookista. 
En kokonaan, mutta harventanut huomattavasti. 
Kaikki alkoi 2 viikon pääsiäispaastosta, 
joka venyi itsestään kuukauden mittaiseksi.
Miten vapauttava olo siitä tulikaan. 

6. Armollisuus
Olen opetellut olemaan armollinen itselleni. 
Ei ole helppoa hypätä pois oravanpyörästä ja jarruttaa. 
Se vaatii aikaa ja taas kerran aikaa. 
Pysähtyminen tuntuu ajoittain tylsältä ja pitkävetiseltä.
On oltava armollinen ja kärsivällinen. 
Ei ihan vahvempia puoliani. 
Olen kärsimätön, äkkipikainen ja levoton luonteeltani.
Uskon silti vakaasti, että tämä on minulle hyväksi. 
 
Lopuksi vielä linkki erittäin hyvään kirjoitukseen 
Oleellista on, mitä ratkaisuja teet, 
kun huomaat olevasi uupunut. 
 
Kevään sää on ollut kovin vaihtelevaa, 
enkä ole ehtinyt kuin ihan pikkaisen puutarhaan touhuamaan. 
Mutta miten ihanalta se onkaan tuntunut pimeän talven jälkeen. 
Kirjoitan puutarhankin kuulumista kesän lähestyessä.
 

Kommentit